hur vill du träna

VEM ÄR DU?

Att träna hemma är något som alla kan göra. Många tycker att det är väldigt skönt
att få träna för sig själv och när man har tid över. Det kan vara när man lagar mat,
eller när man tvättar eller varför inte ute när vädret tillåter.

KONDITIONSTRÄNING

Det är inte bara i styrketräningssituationen som en PT är en god hjälp, även när det gäller konditionsträningens upplägg och genomförande är PT´n ett stort stöd. Träningen kan ske utomhus i joggingspåret/på cykeln/i promendslingan/i skidspåret/på skridskorna eller inomhus på träningscykeln/crosstrainern/ gåbandet. Här lägges träningen upp utifrån mål, motivation, dagsform, tidigare träningserfarenhet mm för att optimera resultaten, undvika skador samt ge största möjliga tillfredsställelse och ökning i livskvalitet.

TRÄNING MED REDSKAP

När man tänker på träning i hemmet tänker man ofta på träning på golvet med kroppen som motstånd. Eventuellt med ett gummiband fäst i ett dörrhandtag. Den mindre vältränade känner att det är svårt att få ändan ur vagnen
och verkligen genomföra träningen eftersom det är så mycket annat som skall göras i hemmet. Den mer vältränade
känner kanske att belastningen blir för liten och träningen därmed resultatlös.

Så här behöver det inte alls vara! Det finns en uppsjö av olika träningsredskap som är mer eller mindre belastande;
gummiband med olika hårdhet, hantlar med olika vikt, kettlebells, pilatesbollar, balansbollar, hopprep, balansplattor, motionscyklar, gå- och löpband, crosstrainers, rockringar för att nämna några.

PT Hemma utgår från dina önskemål även när det gäller träningsredskap. Du väljer vilket redskap du vill jobba med samt hur ansträngande du vill att det ska vara, så ordnar PT Hemma resten. Med tester initialt och efter träningsperioden slut, träningsdagbok samt uppföljning och återkoppling av din PT kommer också träningen att bli av!

Rekommender produkter;

TRÄNING FÖR ÄLDRE

Motion och träning ökar kroppens styrka, förbättrar kondition och uthållighet, minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, ökar kroppens hållbarhet, förbättrar balansen, ökar rörligheten mm. Detta gäller alla, unga som gamla. Äldre kan öka sin förmåga lika mycket som unga från otränad till vältränad*. Det är därför aldrig för sent att börja träna! Och ju äldre vi blir desto större är anledningen till att hålla igång och träna eftersom skador och sjukdomar börja uppträda med ökad ålder.

Med en aktiv livsstil kan vissa skador och sjukdomar mildras eller t.o.m. helt undvikas! Men det är viktigt att träningen utformas så den passar dina fysiska förutsättningar. PT Hemma har stor erfarenhet av äldre som tränar för att öka eller bibehålla sin funktion i vardagen. Och det är lättare än du tror när en PT kommer hem till dig, visar vad du ska göra och hur samt stöttar dig hela vägen!

* dock har unga ett bättre utgångsläge varför slutresultatet hos den yngre personen tenderar att bli bättre än hos den äldre

REHABILITERING

Efter en skada är det viktigt att träna upp den skadade kroppsdelen så att den håller för framtida påfrestningar. Har du en kronisk sjukdom eller skada såsom knäartros - vilket är ett vanligt förekommande besvär - så är det även här otroligt viktigt med träning. Med rätt övningar som utförs med optimal teknik och lagom belastning kan man minska smärta och öka funktionen. Ibland kan träningen vara helt avgörande för livskvaliteten!

Men även innan en skada har uppkommit är det önskvärt att träna för att undvika dessa. Om vilovärk eller rörelsesmärta har börjat uppträda är det av största vikt att utreda om träning kan bota besvären, vilket ofta är fallet, och i så fall vilken typ av träning, vilka rörelser och med vilken belastning.

För att minska smärta och hjälpa kroppen till självläkning kan även medicinsk laser ges. Vissa av våra personliga tränare har möjlighet att ge denna behandling i samband med ett hembesök.

GRAVID/NYBLIVEN MAMMA

Under graviditeten sker en rad förändringar i kroppen, bl.a. blir magmuskulaturen uttänjd samt leder och fogar luckras upp när kroppen förbereder sig för barnafödande. Efter graviditeten är det därför viktigt att träna kroppens bålstabiliserande muskler för att undvika framtida besvär i form av rygg- och bäckensmärtor, urininkontinens mm. Det är även bra att träna styrka och kondition för att orka vara en aktiv mamma samt för ökad livskvalitet!

STABILITETSTRÄNING/CORE

Många är de som får ont i ryggen för att de inte har tillräcklig styrka i sina djupa, stabiliserande bålmuskler. Det kan vara allt ifrån totalt otränade personer till de som tränar styrketräning flera gånger i veckan. Det är nämligen lätt att träna ensidigt och/eller bara träna de stora, ytliga musklerna. En god bålstabilitet kräver att de inre, djupare musklerna också tränas, vilket ofta glöms bort. Om besvär från rygg och bäcken uppstår kan detta åtgärdas med rätt träning och denna träning genomförs med fördel i hemmet. Med rätt träning kommer bålen att bli mer stabil vilket innebär minskad smärta, bättre hållning och i många fall en plattare och fastare mage samt fastare stuss. Dessutom ger en stabilare kropp ofta bättre generell arbetsteknik och därmed minskad belastning på övriga leder.

TRÄNA FRAMFÖR TV’N

Varför inte kombinera TV-tittande med träning? Sitt på motionscykeln och titta på favoritprogrammet på samma gång. Eller gör sit ups i reklampausen. Eller sitt på pilatesbollen istället för i soffan för att träna bålstabiliteten samtidigt som nyheterna är på. Det finns många varianter för att få till den träning som annars är så svår att få in i vardagen!